Климаксът обикновено настъпва след 45-годишна възраст, но много често започва и по-рано (т.нар. ранна менопауза). Той е съпроводен от хормонални промени (намалява нивото на естроген и прогестерон в организма), увеличаване на холестерола в кръвта, недостиг на калций, спиране на цикъла, често напълняване, топли и студени вълни, прекомерно изпотяване (особено нощно време), подуване на корема, инконтиненция на урина, колебания в настроението, понякога депресия и др.

След менопауза е по-голям риска от сърдечно-съдови заболявания, заболяявания на костната система, рак на гърдата, вагинални и уроинфекции.

Как да намалим страничните ефекти?

В днешно време хормонално-заместителната терапия е изключително добре развита и с нейна помощ страничните ефекти на спирането на месечния цикъл намаляват значително. Качеството на живот също остава такова, каквото е било и преди настъпването на менопаузата.
Освен таблетките, които могат да се вземат само от жени, които нямат други здравословни проблеми, можете да намалите симптомите на менопаузата и като промените съвсем леко начина си на живот и отново да се радвате на живота без горещи вълни и депресивни състояния.

  • Пийте повече витамини. За тази възраст са подходящи витамин В комплекс, калций, магнезий и цинк. Разбира се, посъветвайте се с лекар, преди да започнете да пиете добавките.
  • Пийте минерална вода или филтрирайте водата от чешмата. Хлорът, който се слага във водата, е безвреден по принцип, но при жени в менопауза действа върху центъра за коригиране на температурата.
  • Пушенето и пиенето на твърд алкохол са по принцип вредни, но през менопаузата направо трябва да ги забравите. Не и бирата обаче, която е благодат за жени над 50 години заради съдържащите се в нея съставки.
  • Наблегнете на пилешкото, пуешкото, заешкото и агнешкото месо, останалите натоварват прекалено много организма.
  • Оставете настрани и затоплящите, пикантни подправки и наблегнете на охлаждащите като джоджен, мента, копър, магданоз.
  • От млечните продукти подходящи са киселото мляко, изварата и сиренето. Те трябва да присъстват абсолютно всеки ден в менюто ви заради съдържащия се в тях калций. Прясното мляко можете да оставите настрани, защото то образува специфичен слой в стомаха, който натоварва имунната система.
  • Използвайте студенопресован зехтин и масла за готвене, олиото и без това не е полезно.
  • Шоколадът трябва да е само черен – със 70 и дори 85% какао. Когато свикнете с горчивия вкус, едно блокче ще ви е достатъчно да се почувствате нов човек.
  • Тренировките също са много важни. С тяхна помощ ще укрепите костната си система и ще поддържате тялото си в добра форма. Тичането сутрин или вечер по хладно ще ви помогне да се разтоварите от напрежението и да подобрите настроението си.
  • Когато усетите горещите вълни да прииждат към лицето, гърдите и раменете, направете си студен шейк с много лед и плод, разбити на сняг в блендер или домашен робот.
  • Не забравяйте секса. Не се отказвайте от най-доброто лекарство срещу всичко, с негова помощ ще се почувствате отново на 25.
  • Подобрете съня си. Ако имате проблеми със съня, намалете съдържащите кофеин напитки и правете упражнения точно преди лягане. Практикувайте още релаксационни техники като например дълбоко дишане и прогресивна мускулна релаксация.
  • Хранете се здравословно. Приемайте балансирана храна като например плодове, зеленчуци и зърнени храни и намалете мазнините и захарта. Вземайте поне 1200 до 1500 мг калций дневно.

Клименум ден и нощ е хранителна добавка, която оказва благоприятен ефект при жените върху симптомите в периода на менопауза.
Система с 24 часово комплексно действие, което допринася за:

  • Справяне със симптомите на менопауза – горещи вълни, безпокойство, раздразнителност;
  • Поддържане на нормалното състояние на костите;
  • Нормално функциониране на нервната система.