Мускулните крампи представляват спазъм или неволни контракции на мускулите, обикновено много болезнени, които може да продължат от няколко секунди до няколко минути. Крампата може да засегне един или повече мускул наведнъж.
Всеки един мускул може да получи подобни болезнени схващания, но най-честите са: Преден и заден бедрен мускул, Мускулите на краката, Мускулите на ръцете, Мускулите на врата, Мускулите на корема.

Причини

Смята се, че основната причина за крампите е свръхвъзбудимост на нервите, които стимулират мускулите. Тя може да бъде причинена от:

  • Прекомерна физическа активност (крампи може да се получат по време на или след физическо натоварване).
  • Дехидратация (основна причина ако дълго време се използват диуретици).
  • Бременност (обикновено спазми се причиняват от ниските нива на магнезий)
  • Нарушения на електролитния баланс, предимно изчерпване на калций и магнезий.
  • Костни фрактури
  • Метаболитни заболявания като диабет, хипотироидизъм, алкохолизъм и хипогликемия.
  • Неврологични заболявания като Паркинсон или първични заболявания на мускулите (миопатия).
  • Венозна недостатъчност и разширени вени на краката.
  • Дълги периоди на бездействие.
  • Структурни промени, като например плоски стъпала.
  • Хемодиализа.
  • Цироза.
  • Недостигът на витамин В1, В5 и В6
  • Анемия.

Често се говори, че изчерпването на калий е основната причина за крампите. Всъщност, хипокалиемия (ниски нива на калий в кръвта) може да доведе до неволни контракции, но нейните основни симптоми са мускулна слабост и парализа. Оказва се, че недостигът на калций и магнезий са най-важни и често срещани причини за спазми.

Как да избегнем крампите?

За да избегнем неприятните крампи трябва добре да се разгреем преди тренировка, особено ако водим заседнал начин на живот. Важно е също така да сме добре хидратирани, преди, по време и след физическо натоварване, и да избегваме упражнения през много горещите дни.

Много хора получават т.н. нощни крампи, главно в долните крайници (прасец). Като цяло, тези хора имат така наречените идиопатични нощни крампи (Идиопатична означава, без видима причина). За тези хора се препоръчва да разпъват крайниците 15 минути преди сън и да се хранят с храни, богати на калций и магнезий, да поддържат добра хидратация през целия ден и да избягват заседналия начин на живот.

Някои хора се нуждаят от специални обувки за предотвратяване на неволни контракции и спазми в краката.

Стречингът е може би най-добрият метод за предотвратяване на спазмите, особено когато те се появят в краката. Но той действа след поне няколко седмици на ежедневно разтягане на мускулите.

Правилната хидратация и честото разтягане решават проблемите на повечето хора с идиопатичните спазми.
Най-добрият начин да се контролира степента на хидратация на тялото е чрез цвета на урината.
При дехидратация може да имате много жълта урина с обикновено силна миризма, а при нормална хидратация тялото произвежда ясна и без мирис урина.

Има определени хранителни добавки, които може да помогнат за намаляване на крампите.
МАГНЕ Вб принадлежи към групата на минералните добавки.
МАГНЕ Вб съдържа магнезий и влияе чудесно и ефикасно при мускулни крампи и изтръпване.
Прилагането на магнезий може да помогне за лечението на подобни симптоми.